INGYENES BÖNGÉSZÉS
Jelszóaktiválás előfizetőknek |
« Vissza |
2025-05-26
A számviteli politika dokumentálása során kiemelten fontos, hogy a benne rögzített eljárások megfeleljenek a hatályos számviteli tv. előírásainak, valamint a vállalkozás működésének sajátosságaihoz is illeszkedjenek. A 2025. évre történő felülvizsgálat során figyelmet kell fordítani többek között a mérlegkészítés időpontjára, az alkalmazott értékelési módszerekre (például FIFO vagy súlyozott átlagár), az értékcsökkenési politika kialakítására, illetve a költségek elszámolási rendjére. A politikában szereplő döntések közvetlen hatással vannak a beszámoló egyes soraira, ezért következetesen és indokolható módon kell kialakítani.
A szabályzatban rögzíteni kell a bekerülési érték számításának módját, az értékcsökkenés elszámolási elveit, az értékvesztés és visszaírás feltételeit, valamint a piaci értéken történő értékelés alkalmazását. A pénzügyi eszközök és a készletek értékelése gyakran okoz bizonytalanságot, pedig ezek hibás kezelése jelentős beszámolási és ellenőrzési kockázatot hordoz.
Az önköltségszámítás rendjét szabályozó dokumentum akkor kötelező, ha a vállalkozás saját előállítású eszközt aktivál vagy önköltségen értékesít. A szabályzatnak tartalmaznia kell az önköltség fogalmát, a közvetlen és közvetett költségek körét, valamint a költségmegosztás módszerét. A pontatlan költségkulcsok vagy az indokolatlan arányosítás torzíthatják az eszközök értékelését, és támadhatóvá tehetik a beszámolót.
A szabályzatnak tartalmaznia kell a leltározás gyakoriságát, módszerét, ütemezését, valamint az eszközök és források könyv szerinti értékkel történő összevezetésének rendjét. Rögzíteni kell a leltározásért felelős személyeket, az eltérések kezelésének módját, továbbá a selejtezés, hiány és többlet dokumentálási kötelezettségét is. A pontatlan vagy hiányos leltár jelentős kockázatot jelent a beszámoló megbízhatósága szempontjából.
A pénzkezelési szabályzatnak egyértelműen rögzítenie kell a készpénzforgalom menetét, a házipénztár kezelésének szabályait, az előlegfizetés és utalás rendjét, valamint a napi zárás és bizonylatolás folyamatát. Meg kell határozni a pénzkezelési limiteket, a pénztáros feladatait és a belső ellenőrzési pontokat is. A gyakorlatban gyakori hiányosság a limitösszegek elhagyása vagy a felelősségi körök rendezetlensége.
A kötelező számviteli szabályzatokat évente felül kell vizsgálni, legkésőbb a beszámoló elkészítése előtt. Célszerű belső határidőt valamint felelős személyeket kijelölni, és a változásokat írásban dokumentálni. Ha jogszabályi vagy belső folyamatokat érintő változás történik, szükség lehet új szabályzat kiadására.
Gyakori hiba a sablonos, nem testreszabott szabályzatok használata, amik nem tükrözik a vállalkozás sajátosságait. Előfordul, hogy lemarad a hatálybalépés dátuma, a felelősök megnevezése vagy a dokumentum jóváhagyása. Szintén problémát jelenthetnek a pontatlan jogszabályi hivatkozások. Előfordul, hogy a szabályzatból hiányoznak olyan konkrét működési helyzetekre vonatkozó előírások, amelyek pedig jogszabály alapján szabályozandók lennének.
Például:
Ilyenkor a szabályzat formailag létezik, de tartalmilag nem alkalmas arra, hogy az adott számviteli folyamat jogszerű végrehajtását irányítsa vagy ellenőrizhetővé tegye. Ez pedig komoly kockázatot jelent egy NAV-ellenőrzésen.